San Luke Family
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى للدارسيين بكلية طب سوهاج

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

لو عاد الزمااااااااااااااااان

Semsem
miko.nabil
marian moris kamel
mary mousa
8 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
mary mousa
عضو فعال
عضو فعال
mary mousa

لو عاد الزمااااااااااااااااان Empty
مُساهمةموضوع: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالأربعاء يناير 13, 2010 4:40 pm

بصراحة كدة الموضوع ده انا فكرت فيه زمان قوي بس افتكرته من كام يوم بس وده نتيجة الاحداث اللي حصلت وهو باختصار لو عصر الاستشهاد رجع من تاني مش لازم بنفس طريقة دقلديانوس باي طريقة يا تري هنقدر نتقدم للشهادة وياتري الشهدا اللي استشهدوا في الاحداث اللي فاتت ودلوقتي اكيد في السما وكلنا بنقول يا بختهم يا تري لو كل واحد قدامه الفرصة دي وبارادته ياتري هيقدر ياخد القرار ده................
بليييييييييييييييييييييز ياجماعة قبل ما اي حد يرد يقعد لحظة صراحة مع نفسه احنا مش عايزين كلام نظري ولا انشا عايزين نعرف مش بس اجابات بس عايزين نعرف توضيحات لجوانب الموضوع وياتري ايه الفرق بيننا وبين الشهدا بتوع زمان
Question Question Question Exclamation Exclamation
marian moris kamel
عضو مميز
عضو مميز
marian moris kamel

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالخميس يناير 14, 2010 1:40 am

بصى يا مارى
اولا:
فعلا الموضوع غريب و فى نفس الوقت رائع و اجانتنا اعتقد انها هتبين مكانة ربنا فى حياتنا و هل نستغلى حياتنا على ربنا كتمن صغيييييييييييييييييير على الدفاع عن اسمه ده as general
ثانيا:
بالنسبة لى شخصيا انا ممكن مكنش واحد من القدسين اللى قدمو حياتهم بارادتهم بس حاسة انى هكون من ضمن اللى بيستشهدوا لما بيأمنوا بالمعجزات اللى بتحصل مع القديس و دا علشان ايماننا اتبنى على الاشياء التى ترى يعنى ايمان ملموس و مرئى
miko.nabil
عضو خارق
عضو خارق
miko.nabil

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالخميس يناير 14, 2010 11:16 am

الموضوع دا لذيذ فعلا
لو رجع عصر الاستشهاد من تانى ..... بصراحة مش عارف اجواب على السؤال دا
لكن السؤال التانى الفرق بينا وبين الشهداء هو

الفرق بينا وبين زمان هو انى زمان كان تعذيب للجسد واما الان تعذيب للنفس البشريه
هذا هو العصر الجديد لاضطهاد هى النفس البشرية :ناس اقل كفاءة منا تأخذ مراكز عليا ومناصب وهذا يؤثر فى النفس ,والكلية بتاعتنا مثلآ الناس اللى بتاخد درجات مرتفعة ناس معروفةومهما الشخص تعب معروف مكانة ودرجاتة فين,ومجلس الشعب مثلآ فارغ سوء عدد ضئيل من المسيحين ..............الخ
فكل هذا وهناك امثلة اخرى كثير تعتبر نوع من الاضطهاد على النفس وهى درجة من درجات الاضطهاد ....وهو شعور الشخص بالظلم
وهى بالطبع درجة اقل من الاستشهاد ولكن تعتبر اضطهاد
لذلك فسؤالى هو

كيف اعيش فى هذا العصر الجديد من الاضطهاد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
mary mousa
عضو فعال
عضو فعال
mary mousa

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالجمعة يناير 15, 2010 11:51 am

[size=24]يا ماريان اوك احنا بنؤمن طبعا بالحاجات اللي بنشوفها بس انا مش فاهمة ازاي ده بيخلينا نستشهد مش فاهمة تقصدي ايه[/size]
mary mousa
عضو فعال
عضو فعال
mary mousa

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالجمعة يناير 15, 2010 11:58 am

[color:bed5=blue]يا مايكل انا حاساك شايل من مصر ومن الكليه هههههههههههههههههههه بس ده ايه علاقته بالموضوع انا هقولك حاجة الحاجات اللي بتحصلنا في الكليه دي ضيقات صغيره جدا لا تماثل واحد علي المليون من الاستشهاد لكن احنا اه بنضايق جدا Sad من الظلم ده بس صدقني لازم نفرح قوي بيها عشان نقدر ناخد اكاليلها لان من يتالم معه فانه يتمجد معه ايضا Very Happy
Semsem
عضو مميز جدا
عضو مميز جدا
Semsem

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالجمعة يناير 15, 2010 1:41 pm

معلش انا ها جاوب بالمعكوس ما هو الفرق بين مارجرجس مثلا واحد شهداء نجع حمادى

مارجرجس تقدم بنفسه لدقلديانوس واعترف بالمسيح وجحد الشطان وعذبه سبع سنوات وسفك دمه على اسم المسيح لقبه المسيح بأمير الشهداء

اما شهداء هذا العصر ومع كامل اعترافنا لهم بأنهم شهداء سفكوا دمائهم على اسم المسيح وهم شهداء اكييييد لكن ليسوا بمكانة مار جرجس او مارمينا لانهم لم يتقدموا بأرادتهم الى ساحة الاستشهاد ..... لو احد هؤلاء الشهداء كان يعلم بما سيحدث هل كان غادر منزله اعتقد انى لو كنت مكانهم لما فعلت لكنى لا استطيع الأجابة بالنيابة عن احد

الخوف شئ طبيعى فى طبيعة الانسان بدليل لما كان مار جرجس بيعذب ويخرج سليم معافى كانت كل الجموع الرائية تؤمن وتهتف ليس لنا اله إلا اله السموات والأرض وكان الجنود يهجمون عليهم وهذه الجموع تهرب وكان الجنود يلاحقونهم ويقتلوا بعضهم فهولاء شهداء لكن ليسوا بمكانه مارجرجس لكن شهداء لان التقدم للأستشهاد مثل هؤلاء القديسين يحتاج الى الوصول الى قامة روحية عالية جدا حتى يستطيعوا الصراخ مع بولس الرسول

لى الحياة هى المسيح والموت ربح ....لى اشتهاء ان انطلق واكون مع المسيح فذاك افضل جدا

السؤال اللى عايز اسئله هل هناك شهادة واستشهاد بدون سفك دم ؟

ياريت نضيف السؤال دة لموضوع مارى دة بعد اذنها طبعا

marian moris kamel
عضو مميز
عضو مميز
marian moris kamel

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالجمعة يناير 15, 2010 5:39 pm

[font=Arial Black]اوك احنا متفقين ان ايمانا مادى اى بما يرى[/font]
انا بقى اقصدى ان اثناء تعذيب اى قديس بيبقى فى ناس بتشوف دا و لما يتمجد الله مع قديسيه بصرخو نؤمين باله القديس و بعد كدا يامر الوالى بقطع رؤسهم فينالو الاستشهاد على اسم المسيح فانا كنت ممكن ابقى واحده من دول
كدا فهمتى قصدى و لا لسه بردو
اما بالنسبة لسؤال سمسم لا طبعا مفيش استشهاد من غير سفك دم
Beshoy Nabil Botros
عضو نشيط
عضو نشيط
Beshoy Nabil Botros

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالسبت يناير 16, 2010 12:38 am

ميرسى جدا على الموضوع ده وخاصه انه مناسب الظروف اللى الكنيسه بتعدى بيها....انا شايف انى فكره نتقدم للشهاده ولا لا....فكره محتاجه سؤال قبلها احنا مستعدين ولا لا ؟؟ الحاجه اللى انا شايف انى احنا لازم نستفيد منها دلوقتى هو انى نسأل نفسنا السؤال ده هل احنا مستعدين للمحاسبه ولا لا؟؟؟ ده اولا
ثانيا : ان نقبل ذلك لو حصل بفرح لانى دى الوصيه وفى ايات كتير بتتكلم عن كده < فى العالم سيكون لكم ضيق لكن ثقوا انا قد غلبت العالم >
ثالثا : لازم نستفاد من المواقف دى انى نكون اقوى فى عصور الاستشهاد المواقف دى كان بتقويهم اكتر مش تضعفهم
انا منتظر ردك علشان استكمل كلامك
mary mousa
عضو فعال
عضو فعال
mary mousa

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالسبت يناير 16, 2010 1:29 pm

]]مينا بجد رد رائع جدا وتقريبا مقارب لرايي وانا معاك ان قديس عظيم ذي مارجرجس اعظم من الشهدا بتوع نجع حمادي بس انا حاسة ان الظلم الواقع عليهم كان اكبر لانهم افقدوهم الحق في الاختيار ولا ايه؟ بس برضو ربنا عارف قدرة كل واحد علي التحمل وعشان كدة في اختلاف بين الشهدا في ناس اتعذبت كتير وناس اتقطعت راسها علي طول
وبالنسبة لحكاية هل يوجد شهادة بدون سفك دم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ايوة يوجد شهادة من غير سفك دم من خلال قصة الام ايريني انا قريت ان هي اللي كانت طالبة المرض وقالت انا نفسي اخد اكليل الشهادة عن طريق المرض وبرضو طلبته هي يعني بارادتها
وسمعت ان فيحد ظهرلها مش فاكره مين ووعدها باكليل الشهادة لانها احتملت المرض بفرح[/color][/size][/color]
mary mousa
عضو فعال
عضو فعال
mary mousa

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالسبت يناير 16, 2010 1:48 pm

]color=green]بص يا بيشوي طبعا احنا لازم نستعد بس انا راي ان احنا لازم نستعد دايما لان الموت قريب ومحدش ضامن هيعيش قد ايه سواء صغير او كبير بس انا سؤالي هل لو احنا تاكدنا ان اللي حصل في نجع حمادي هيحصل تاني (بعد الشر طبعا)ههههه وفي حتة قريبة بس الفرق اننا هنكون عارفين يا تري هتعرف تاخد القرار وتروح المكان ده ومش كدة وبس وتكون فرحان كمان Very Happy Very Happy [/color]
sasa faiek
عضو مميز
عضو مميز
sasa faiek

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالأحد يناير 17, 2010 9:45 am

اولا: يختلف عصر الاستشهاد بكل وسائل التعذيب فى الماضى عن زمانا ده بكتييير ولكن يبقى مفهوم الاستشهاد كما هو مع فارق مكانة القيديسيين العظماء ولكن الكل شهداء عند المسيح

ثانيا: ما حدث فى نجع حمادى يعتبر استشهادا لان رغم معرفة الاهالى بتدهور الاحداث الا أن ارتداء ملابس جديدة يدل على القول بأنى مسيحى و عدم الخوف مما قد يحدث بسبب هذه الملابس"مأخوذه من أب كاهن"

ثالثا: بالنسبة لموضوع ان لو علمت بمكان الحادث فأنا اعتقد ان هذا يختلف تماما عن ما فعلة الشهداء القدامى فى التقدم للتعذيب و نيل الشهاده لان هذا يعتبر انتحارا او نوع من انواع القتل لا استشهادا لان عدم المعرفة بالمكان كما حدث يؤكد قضية الاستشهاد...

رابعا: ربما خدمة صغيرة للمسيح او اتباع تعاليمه قد تذهب بك بجوار هؤلاء الشهداء..
الموضوع شيق و شكرا لمارى و ارجو ممن شاركوا الرد على ما كتبته....
Semsem
عضو مميز جدا
عضو مميز جدا
Semsem

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالأحد يناير 17, 2010 3:11 pm

انا ضد رأيك يا زيفااااااااااااااااا لان كثير من الشهداء تقدموا بنفسهم الى الحكام لينالوا الشهادة و سوف استفيض لاحقا
sasa faiek
عضو مميز
عضو مميز
sasa faiek

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالأحد يناير 17, 2010 6:48 pm

اعتقد انك لم تفهمنى جيدا يا ابو السماسم و ارجو توضيح رأيك... Question Question Question
mary mousa
عضو فعال
عضو فعال
mary mousa

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالأحد يناير 17, 2010 8:59 pm

]size=18]صاصا انا عجبني النقطة الاولي والتانية والرابعة وخصوصا الرابعة لان ده الرجاء اللي المفروض نعيش عليه
اما النقطة التالتة ازاي يعني يبقي انتحار لما هتبقي رايح المكان ده وانت عارف ان اللي هيقتلك هيقتلك بس عشان انت مسيحي بالعكس ده هيبقي احسن بكتييييييييييير من اللي هيتقتل فجاة يعني شبه القديسين بتوع زماااااان علي كدة لما كانوا بيعترفو بالمسيح كانو بينتحروا بقي Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation [/size
]
sasa faiek
عضو مميز
عضو مميز
sasa faiek

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالإثنين يناير 18, 2010 12:02 am

أنا ذكرت أن هذا اعتقادى فقد اكون غلطانا ولكن اعتقد ان هناك اختلافا كبيرا مما حدث و ما كان سيحدث اذا علمت بالحادث قبل وقوعه....
sara khalil
عضو مميز جدا
عضو مميز جدا
sara khalil

مُساهمةموضوع: رد: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالإثنين يناير 18, 2010 7:38 pm

هاي معلش أولا الرد متأخر شوية ...
بصي يا ماري سؤالك صعب شوية ومحتاج فعلا الواحد يقعد مع نفسه....بس برضه مش عارفة اجابتي هتكون اية مش عايزة أرفع شعارات وأقول الكلام اللي المفروض يتقال .... أه صحيح كل الناس عارفة ان اكليل الشهادة ده أعظم اكليل بس مش عارفة لو حصل ده هنزل ولأ؟؟؟؟؟؟
بس في حاجة تانية أنا كنت بفكر فيها وانتوا قولتوها في كلامكم لو مثلا حصل موقف زي مانتي بتقولي وعرفنا وتمام ونزلت عشان نفسي أموت لأجل المسيح ولكن بخوف ومش بفرح أوي مش عدم رضا لكن خوف من اللي هيحصل هل ده ميعتبرش استشهاد علي الرغم من اني نزلت وأنا عارفة؟؟؟
بالنسبة لموضوع الشهادة بدون سفك دم هو أنا مش فاهمة انت تقصد اية بالظيط ولكن مقتنعة برأي ماري الي حد ما...
أما الفرق بينا وبين الشهدا بتوع زمان كبييير ومتهيألي ناس كتير حكت في الموضوع ده بس أحب أضيف حاجة..الشهدا بتوع زمان كانوا بيعيشوا طول حياتهم لربنا وعشان كدة بيتعرفوا ويضطهدوا و غالبا بتبقي سلسلة من الاضطهادات مش فجأة يطلع حد يقتلهم عشان مسيحيين فمش متهيألي دول هيكونوا زي دول ولا اية؟؟
Ra2f Sabry
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمةموضوع: لو عاد الزمااااااااااااااااان   لو عاد الزمااااااااااااااااان I_icon_minitimeالإثنين يناير 18, 2010 10:05 pm

انا اولا سعيد جدا بكل المشاركات وبهنئ سمسم على نجاح المنتدي وكل الاسره وخصوصا بعد كل المشاركات الرائعه دىوالمناقشات الثريه جدا وربنا يوفقكم كلكم
ثانيا انا كان نفسى ارد على حاجات كتير فى الموضوع الرائع بتاع مارى لكن انا اسف ان الدنيا عندى بايظه خالص والويندوز هنج ومتهيألى الشاشه كمان.....ما علينا انا بس هرد على نقطة شهداء بدون سفك دم لانى سمعت فيها كلام كتير واخره على ما اتذكر عظه من الانبا اشعياء اسقف طهطاوجهينه وكانت رائعه وتتضمن انهذا المفهوم فعلا موجود مع كل من يتأثر فى عمله او بيته او حتى حالته النفسيه باى مضايقه من اى نوع بسب انتماءه للسيد المسيح ولكن مع شرط مهم وهو ان يكون هذا الشخص شاهد للسيد المسيح بالحقيقه وليس مسيحي بالاسم وهو اصعب شرط فنحن كثيرا ما نولول على اننا نتعرض للظلم مثلا فى الكليه وما يحدث عكس ذلك تماما فنحن بامانه ناخذ اكتر مما نستحق فى احوال كثيره واكثر من ذلك فنحن لسنا الصوره التى ترضى الله
وعن السؤال الرئيسي للموضوع الاجابه صعبه فعلا وتحتاج تفكير ولكن انا ساتردد كثيرا وليس للخوف......... ولكن لبعد المسافه بينى وبين يسوع وعدم وجود علاقه حقيقيه بينناوعدم تأكدى من مصيري بعد هذا القرار نظرا للحاله من البعد والفتور الروحى التى احيا فيها وارجو من الله انى اغير رأيي قريبا
sunny king [i]

لو عاد الزمااااااااااااااااان
صفحة 1 من اصل 1