San Luke Family
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى للدارسيين بكلية طب سوهاج

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟

Ramy Heshmat
Rozeta refat
Samuel Magdy
7 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Samuel Magdy

موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟   موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟ I_icon_minitimeالسبت يونيو 26, 2010 7:32 pm

غربة المشاعر ما اصعبها !!
بل ما اصعب شعورك بالغربه وانت بين اهلك واحبائك
والاصعب حين تصاب بالاحباط المتكرر
الذي اصبح جرعة دواء لا غنا لنا عنها لداء مزمن هو
الفشـــل

هل شعرت يوما بانك وحيد .؟؟؟
ماذا فعلت حين شعرت بذلك ؟؟
ماذا ستفعل حين تشعر بالغربه وانت بين الكثيرين من الناس
واذا ماشعرت بانك غير مرغوب فيك هل ستفضل البقاء ام الانسحاب ؟
ماهو الاصعب برايك؟
هل الانسحاب سيكون مكلفا ام البقاء ؟؟
برايي الاصعب هو البقاء لانه سيكلفك الكثير
من مشاعرك .. من احاسيسك
من قلبك .. ومن وقتك
الذي لطالما حرصت عليه

هل ينفع البقاء بين اناس لا يبالون بمشاعرك واحاسيسك ؟؟
هناك الكثير ممن يكتبون في هذا المنتدى بعض المواضيع الرائعه والهادفه والتي تحتاج الى نقاش جاد وقد تعب كاتبها و لكنة لا يجد ردود على الرغم من وجود مشاهدات عالية
فيحز فى نفسى كثيرااا عندما اجد موضوع جيد و عدد الردود عليه صفر

لدى سؤال اتمنى الاجابه عليه بكل صراحه ووضوح لعلنا نستفاد جميعا
ما هو شعورك عندما لا يرد احدا على موضوعاتك ؟؟؟؟؟
او بمعنى اخر ما هو شعورك عندما تضع موضوعا وبعد مده قصيره تجده انتقل الى الصفحات الاخيره
وعدد الردود به صـــفر
يارب بس تشاركوا
وما ينتقلش الموضوع للخلف والردود تكون ..... صفر
Rozeta refat

مُساهمةموضوع: رد: موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟   موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟ I_icon_minitimeالسبت يونيو 26, 2010 9:05 pm

الموضوع ده جميل
بس مش معنى انه الموضوع عدد الردود فيه صفر يبقى انه متقراش
لا ممكن ناس كتير تقراه بس بيكسلوا على الرد زى ما الكل بيقول احنا فى عصر السرعة وكل واحد عايز يعمل حاجة سريعة
بس انا مأيدة الفكرة عشان لما الواحد بيشوف موضوعه انه عدد الردود فيه صفر بيحس انه غير مرغوب فيه فيبطل يكتب مواضيع تانى
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
Ramy Heshmat
عضو مميز جدا
عضو مميز جدا
Ramy Heshmat

مُساهمةموضوع: موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟   موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟ I_icon_minitimeالأحد يونيو 27, 2010 3:24 am

موضوع رائع يا صمويل وانا بشكرك عليه ده أولا
بس انا مش شايف يا صمويل ان موضوع هدم رد الناس على موضوع فى المنتدى ده تجاهل لشخصية كاتب الموضوع لأن ممكن تكون فى ظروف معطلاه عن الرد ويكتفى بأنه يشوف الموضوع ............ زى ما كان بيحصل فى المنتدى برضه ايام الامتحانات مش معنى كده ان الموضوع وحش او اللى كتبه وحش ملهاش علاقة خالص................ومفيش داعى للخلط

هل عدم الرد على موضوع انت كتبته فى المنتدى يشعرك بالغربة ؟

وانا من رايى الواحد مينفعش يحكم من ناحية واحدة لازم يجرب كتير ..........يعنى انا مثلا فى مواضيع كتير محدش رد عليها ومواضيع تانية اترد عليها ..............مش معنى كده انى كنت ابطل كتابه

وبعدين هو الحكاية صعبة لدرجة انها تحسس الى كتب بأنه لا يوجد مبالاة بمشاعره واحاسيسه

وبالنسبة لسئالك الأخير يا صمويل انت برضه خلطت الأمور مش معنى ان مفيش حد رد على الموضوع بأنى غير مرغوب فى ويخلينى ابطل اكون وسط الناس عشان خسيت بالغربة بسبب موضوع زى كده

وشكرا تانى مرة على الموضوع الرائع ده يا صمويل عشان كان لازم نوضخ نقطة زى دى للناس

Samuel Magdy

مُساهمةموضوع: رد: موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟   موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين يونيو 28, 2010 12:51 am

اولا شكرااا للى قرا الموضوع سواء رد عليية او لا ..
ثانيا .. انا اسف بجد انا اللى كنت مستعجل و انا بكتب الموضوع و خلطت بين فكرتى الموضوع .. الموضوع ببساطة فكرتة الاساسية هية الشعور بالغربة .. هل تفضل البقاء عندما تشعر بغربة بين اصدقائك ام تفضل الانسحاب .. و فكرة ثانوية هيه عدم الرد على الموضوع و دة ممكن يخلى اللى يكتبة يحس بعدم اهتمام بموضوعه او ان محدش بيدخل على المنتدى ف يبطل يكتب و يدخل على المنتدى..
ثالثا انا شايف ان فايدة المنتدى هو التواصل بين الناس اللى على المنتدى و ان الكل يشارك براية سواء بكتابة موضوع يعبر فية عن فكرة معينة او انه يناقش موضوع مكتوب او ينقدة سواء نقد سلبى او ايجابى .. و فى كلا الحالتين هو يوصل فكرة للى قدامة .. علشاان كدة انا رايى ان اى حد يقرا اى موضوع لو يقدر يعلق علية يبقى كويس علشان كمان اللى كتب الموضوع يحس ان فكرتة وصلت للباقى ..

tryvena ahdy

مُساهمةموضوع: رد: موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟   موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين يونيو 28, 2010 2:23 am

فعلا اصعب حاجة لما تحس انك غريب وسط اصحابك وانك وحيد بس اعتقد انى فى الاول لازم افكر مش يمكن انا اللى محسس نفسى بكده او ان فيا شىء غلط وعايز يتصلح واحاول اصلحه بعد كده اقدر اقول اذا كان الاحساس صح ولا غلط . ولا تنسى ان الله دائما قريب منك حتى لو اعز الناس بعدوا عنك وبيسمع اناتك اللى حتى مبتقولهاش .
shoya
عضو مميز جدا
عضو مميز جدا

مُساهمةموضوع: رد: موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟   موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟ I_icon_minitimeالإثنين يونيو 28, 2010 4:28 am

شكرا يا منقر على الموضوع الحلو ده

ثانيا انا هاخد سؤال سؤال واجاوب عليه

هل شعرت يوما بانك وحيد ؟؟؟

نعم ...

عادتا مابحسش بكدة لفترة طويلة عشان عارف انه شعور مش صح أصلا

البقاء أم الأنسحاب ؟؟؟؟؟

الأصعب برأيى هو الأنسحاب ( حتى لو الأنسان مش لاقى نفسه وسط الناس بس كفاية انه يكون فيه ناس حوليه ) لكن أفضل انا عن نفسى الأنسحاب لفتره ... الواحد ساعات بيعوز يقعد مع نفسه ويحاسبها يمكن ( وده الغالب ) يطلع العيب فيه ... ولو العيب مش فيه البقاء أم الأنسحاب ؟؟؟؟ مش عارف بصراحة بس أعتقد الانسحاب

أما بالنسبة للمنتدى... أنا عن نفسى تقريبا بشوف أغلب الحاجات اللى فى المنتدى و أغلبها برضه بيعجبنى بس فى أكثر الأحيان مابعرفش أرد أقول ايه أو بكسل أكتب حاجة فمبكتبش حاجة - يا سلام لو فيه like - عشان كدة مابضيقش لو مفيش ردود كتير او حتى صفر.  لكن اللى ممكن يضايقنى ان ماحدش يشوفه اصلا يمكن الموضوع اللى كاتبه مايعجبش الناس بس كونهم قروه ده بيعرفهم طريقة تفكيرى والحاجات اللى بحبها و بكرهها سواء أختلفوا معايا أو أتفقوا ... طبعا لو ردوا وناقشونى فى اللى انا كاتبه ده بيبقى أحسن بكتييييييير بالنسبالى

صلولنا كتيييييييييييييير عشان النتيجة

اسف على التطويل
kero.boles
عضو نشيط
عضو نشيط
kero.boles

مُساهمةموضوع: رد: موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟   موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟ I_icon_minitimeالخميس يوليو 01, 2010 7:34 am

اولا : اسف جدااااا على التاخير فى الرد على الموضوع
ثانيا : الموضع حلوووووو اووووى فعلا غربه المشاعر صعبه جدا وبتحس انك لوحدك وتضايقك بس انا بكره كلمه الفشل دى جدا جدا جدا جدا فى حياتى..ردا على الاسئله كالاتى
هل شعرت يوما بانك وحيد .؟؟؟
كتييييييييييييييييييييييييييييير
بحاول اتاقلم بسرعه مع الظرف اللى قدامى واخرج نفسى من الحاله دى بحيث متاثرش عليا على قدر الامكان
ماذا ستفعل حين تشعر بالغربه وانت بين الكثيرين من الناس؟؟
مش هقعد معاهم ..اصلى ايه اللى هيجبرنى ان اقعد مع ناس مش متقبلينى وبالتالى فى الحاله دى هفضل الانسحاب طبعا ..لان فى الحاله انى اقعد لوحدى افضل بكثير وافكر فى سبب الرفض من الاخرين
ماهو الاصعب برايك؟
هل الانسحاب سيكون مكلفا ام البقاء ؟؟

هيا عمليه تقديريه(نسبيه) شويه يعنى زى الحاله اللى اتكلمت فيها من شويه هيكون البقاء اصعب من الانسحاب..اما غير كده فى اعتقادى ان الانسحاب بيكون اصعب لانك سعتها هتحس بضعف شخصيتك
واخيرا..بخصوص المشاركات فى المنتدى
انا الصراحه بحزن اولا على الناس اللى موجوده فى المنتدى اسما فقط وليس لها مشاركه يعنى
ضافت نفسها علشان يبقى اسمه موجود فى المنتدى وخلاص
اما اللى بيدخل بقى المنتدى ومش بيعمل حاجه غير انه يتفرج وبس اهو يعنى احسن بس انا فى الحقيقه مش عارف ايه الفكره فى الفرجه وبس ..المنتدى اتعمل للمشاركه وابداء الاراء مش للفرجه وبس

وننتظر منك المزيــــــــــد يا صامويل
Selvana Tharwat

مُساهمةموضوع: رد: موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟   موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟ I_icon_minitimeالخميس يوليو 01, 2010 11:39 am

[color:1e63=darkblue]هاى يا جماعة ايه الاخبار ؟ انا عارفة ان الرد جى متأخر اوى بس معلش غصب عنى

المهم بالنسبة لموضوع الغربة و الانسحاب او البقاء انا رايى انه ممكن يكون احساس الغربة ده مجرد احساس غلط وانت لو قررت الانسحاب بعده يبقى بكده خسرت اصدقائك
علشان كده حاول تفكر تانى فى السبب وممكن تبقى فيه قترة انسحلب م}قت اعتقد انها مش هتضر زى ما تفيد

اما بالنسبة لحكاية المنتدى حتى من غير ماحد يرد على الموضوع كفاية انك تحوط احتمال ان حد قرائه و بجد فرق معاه

ربنا معاكو ومعلش طولت عليكو

بااااااااااااااااااااااااى

موضوع الاسبوع : هل تفضل البقاء ام الانسحااااب ؟؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» موضوع الاسبوع: احنا ليه مش زى زمان؟؟؟؟
» موضوع المناقشة:لو لم يولد؟؟؟!!!
» موضوع الأسبوع : السينما و الأغانى
» المرة دى شرح طريقة كتابة موضوع واضافة الردود
» شرح مبسط لاستخدام المنتدى (كيفية اضافة موضوع جديد)